onsdag 8 juli 2009

Rocking the boat

Och vips, så hade vi tydligen en ny våldtäktsman som härjar i schtan. Eller ny vet man ju aldrig om han är men men... Och tydligen är det så att man måste tycka att alla våldtäktsmän ska kastreras, buras in på livstid, helst stenas i tortyr tills den dagen han dör. Tydligen. Så verkar alla tycka. Kanske med en nypa salt, men överlag är det så. Där håller jag inte med. En fälld våldtäktsman får några år i fängelse, punkt slut. Och det tycker jag verkar rimligt. Han har ju trots allt bara våldtagit någon. Och nu drar hela världen efter andan i och med att jag skrev "bara våldtagit någon". Men det är ju sant. Våldtäkt är inte lika grovt som ett styckmord. Jag tycker helt ärligt inte det. Och det tycker inte rättsväsendet heller. Men visst, jag har aldrig blivit våldtagen, så jag ska egentligen inte säga något. Jag vet inte hur det känns, hur kränkt man känner sig osv. Men ändå. En våldtäktsman har misshandlat dig, men han har ändå inte tagit beslutet om du ska få fortsätta leva eller ej. Som en mördare gör. Jag vet att detta kan verka helt åt pipan hos de flesta, men så tycker jag. Dessutom får mördare hårdare straff än våldtäktsmän. Vilken vågskål väger tyngst? "Men nu ska man ju gå runt och oroa sig för att bli våldtagen" säger folk. "Varför då?" säger jag. Hur stor är risken att du blir våldtagen? 1-2%? Är det då värt att lägga ner den energin på att oroa sig? Det tycker inte jag.

Nu tycker alla att jag är störd för att jag har dessa åsikter. Jag borde tycka annat, eftersom jag är tjej. Det kanske jag borde. Jag kanske borde förakta denna gärning mer än vad jag gör. Dock tycker jag absolut inte att det okej att våldföra sig på någon. Absolut inte. Men jag ser inte svart så fort någon nämner ordet "våldtäkt". Det verkar alla andra göra. Och det stör jag mig på. Sätt det i rätt perspektiv, så kanske jag stör mig mindre.

För övrigt är ordet "våldtäktsman" sjukt jobbigt att stava till.

Inga kommentarer: