fredag 26 december 2014

Mina odågor till barn som inte vill sova...

Bäbisen:
Är trött vid cirkus 18-18.30. Får mat och somnar enkelt. Vaknar 19-19.30, och vägrar sova. Ibland är hon glad och ligger och pratar. Ibland är hon mer upprörd, och det känns mer som hon inte kommer till ro. Då har jag testat olika teorier hur man löser problemet. 
- Strypa hennes sovstunder på dagen. Alltså typ låta henne sova en timme i stöten max. Blev sådär. Fick mest känslan av att hon aldrig riktigt blir utvilad och blir mest övertrött på kvällen. Då är hon inte harmonisk.
- Låta henne sova mer ohämmat på dagen, vilket resulterat i en liten kortsnutt på förmiddagen, en längre stund på dagen och en liten minisnutt på eftermiddagen. Blir ingen skillnad på kvällen. 
- Gör som när man hämtar hem en valp, ger den nåt som luktar mamma. I mitt fall en tröja jag haft ett tag. 
- Funderar över det här med napp, om det är hjälp eller stjälp att trycka på henne. Hon kan/vill inte suga tag ordentligt (ja, jag har testat exakt varenda sort som finns) på den så den tappar hon snabbt. Och blir upprörd. Då måste man dit och ge henne den igen. Inte optimalt med spring hela tiden. Då blir hon liksom mer uppigasen eftersom man springer där hela tiden. Men å andra sidan blir hon tillfälligt harmonisk av den, så...
- Har haft en liten lampa både tänd och släckt för att utvärdera eventuell mörkrädsla. Inget jag blivit klok på. 

Nu tror jag att jag måste sluta tänka så mycket på det här. Det är jobbigt när hon inte somnar förrän relativt sent. Nu ska jag nog införa min egen metod. Den funkade på den större i den åldern, även om det verkar som barnmisshandel. Man tar helt enkelt en elpistol och ger dom en liten liten stöt så fort dom lever om så dom lär sig att vara tyst. Nä, jag skojja ba. Det är femminutersmetoden jag pratar om. Jag gillar den. Får se om det funkar med henne bara. Lyhörd, som få. 

Storbarnet:
"Vill vara uppe en stund".
"Vill inte sova".
"Jag vill ha välling".
"Jag är törstig". 
"Jag vill läsa alla Kalle".
"Berätta en historia".
"Inte trött".
"Jag har ont, måste ha plåster".
"Jag vill kissa".
"Jag slår näsan i sängkanten".
Ja, ni hör ju. Lagom underhållande med tjurspiken och gnällkalven i rummet bredvid. Sen drömmer hon mardrömmar typ varje natt och vaknar mer eller mindre upprörd. Ibland räcker en klapp på huvudet, ibland springer hon runt som en tomtenisse och tipptappar och öppnar dörrar för "jag kan inte sova nu". Mitt i natten. Hon har nattlampa som ger perfekt sken. Inga konstiga skuggor eller så. Hon får bara se snälla barnfilmer och vi har tagit bort allt som hon gillat tidigare, typ Jurassic Park. Vi varvar ner på kvällen så gott det går, men hon är bra aktiv alltså. Hon kanske har nån hyperaktivitetsgrejj. Det får väl tiden utvisa. Men hon är dålig på att ta det lugnt. 

Ja, ungefär så är det. Kvällar är jobbiga. Bråk med varenda unge. När dom är så trött att ögonen är rödsvarta och dom inte kan bete sig som folk, varför vill dom inte bara sova då? Odågor. 

Inga kommentarer: