måndag 15 oktober 2012

Jag började med mitt projekt...

...att fixa till sovrummet. Jag målade, medan gubben lagade mat och underhöll Lillkarta. Sen skulle vi äta. Så jag la undan min pensel på den uppklippta sopsäcken jag hade som skydd för golvet. Den behövdes kan jag säga, ty det första jag gjorde var att spilla halva burken på marken. Anyway, jag la undan pensel, roller och allt småkladd. Sen stängde jag dörren till sovrummet innan jag gick till middagsbordet, så inte nån obehörig person skulle ta sig dit. Vi åt, och plockade undan medan ungen gick och lekte. Plötsligt blev det tyst. Som det blir när man vet att nåt är fel. Då fick jag syn på den öppna sovrumsdörren.

Lillkarta har alltså en partner-in-crime. Sindy fick bli syndabocken. Det var hon som öppnade dörren åt den lilla terroristen. Där hade barnet i fråga gått in, helt sonika doppat händerna i färgtråget, klappat händerna i fejjan, och sedan varsamt strukit sig längs överkastet på sängen, för att sedan sätta sina handavtryck på allt vitt där inne. Garderober och bänkar och sånt som kunde tänka sig att få lite bruna handavtryck på sig. Sedan fastnade hon mellan väggen och tv-bänken, som jag hade ställt undan lite smidigt rätt nära väggen för att underlätta målning. Hon hade då bokstavligen målat in sig i ett hörn. Jahapp, tvättade ungen och sanerade det som behövdes. Sen fick jag panik över att hon kanske smaskat i sig färg. Jag kollade på planschen man fick på BVC om vad man ska göra vid giftkalas. Dricka något, skulle man göra. Sedan blev det 1177. "Ring 112 och begär giftinformationcentralen" sa den inspelade rösten. Okej. 112, då.

"SOS alarm, vad är den som har hänt?" svarade den gravallvarlige bruden.
"Njaäsch, inget egentligen. Men jag behöver prata med giftinformationscentralen".
"Men vad ÄR DET SOM HAR HÄNT!?" ännu allvarligare.

Så jag fick numret till giftinfon. Tydligen måste man få i sig ganska mycket mängd färg innan det blir farligt, så länge färgen är vattenbaserad. Så vi duckade för den kulan, så att säga.

För övrigt borde jag kanske maskeringstejpa listerna innan jag gick lös med penseln. Eller nej, det finns ju Tippex.

Inga kommentarer: