torsdag 12 januari 2012

Alla borde vara blodgivare...

... tycker jag. På riktigt, varför skulle man annars tro att man ska ha rätt till blod om man skulle behöva det nån gång? Själv har jag svävat i gråzonen, och varit i ganska akut behov av det röda, och då är man minsann tacksam att det finns folk som gör något helt osjälviskt för att rädda andra.

Så varför är inte alla blodgivare? Eller, alla som får i alla fall? Han som jag bor med är helt oresonlig i denna fråga. Han tycker typ det är sjukligt att ge blod. Sen när jag frågar varför han ska ha rätt till blodtranfusion om han skulle behöva blir han arg. Men vaddå, alla har väl tid att klämma in ett besök på blodcentralen 3-4 gånger per år? Det tar liksom en halvtimme, dessutom får man bulle, frukt och renklämma! Sen får ju samvetet en knuff i rätt riktning när man får skänka en slant till nåt bra ändamål, cancerfonden eller dylikt. Förutom det goda med själva blodgivningen då.
Sen kommer det alltid nån snålis som tar ut sina 30 kronor i sockar eller nån fjollig tekopp eller nåt. Sånna ser vi lite snett på. Men dom lämnar i alla fall blod.

Guldstjärna i himmelen.

1 kommentar:

Unknown sa...

Haha ja är man snål så syns det hemma hos dem. Men jag måste nog va snål första gången för jag vill ha deras fina isskrapa. Eller den kanske man kan få ändå.
Nä jag ska då ta tag i detta nu när jag börjar plugga igen. En Sjuksyrra kan ju inte avstå att ge blod tycker jag. Sen är jag ju där och springer jämt när jag pluggar. Blir ju perfa