onsdag 19 augusti 2015

Hon är som en svamp...

...min fyraåriga. Hon liksom lyssnar på allt och väljer att gå ifrån våra samtal med dom absolut värsta eller fulaste orden. Diverse svordomar. "Dumma pappa". Etcetera.

Senaste är ordet "mördare". Nånstans har hon hört det, och pratar nu om mördare hela tiden. "Här finns det mördare", "man ska akta sig för mördare", "Jag är en mördare". Så jag försökte konversera med henne;

- Sluta prata om mördare. Det är så otrevligt. Vet du vad en mördare faktiskt är?
- Ja?
- Det är en människa som har bestämt sig för att gå runt och döda andra.  Så han dödar människor. Det är en mördare.
- Va?

Jag tänkte att det skulle avskräcka mördarsnacket. Men så kom hon och satte sig i mitt knä, och liksom gosade ner sig och nästan viskar;
- Berätta om mördare, mamma...

Jaha. Backfired, kan man säga.

2 kommentarer:

Kalasbullen sa...

HAHA! Totaaal fail! Selma säger nu, när det blir väldigt tyst i en konversation- Jaha, å annars då?
Åt det negativa går hon runt och kallar katterna för dumspån och korkskallar. Borde nog sluta säga sånt.

Evelina sa...

Jamen döp om katterna bara. Dumspån och Korkskallar. Väldigt bra namn.