onsdag 4 juli 2012

Jag började tänka på det här med människorasen...

...och hur långsamt vi utvecklas. Människan blir könsmogen vid 15 års åldern i runda slängar. Men då lever vi ju ganska länge. Jag antar att det hänger ihop. Hundar och katter och sånna djur lever ju kortare, och blir könsmogen tidigt. Då kan man ju fundera på exempelvis blåvalar. Dom kan bli gamla har jag förstått. Blir dom då könsmogna mycket senare? Och utvecklas i allmänhet lika långsamt som människor? Dom har väl inte så mycket dom behöver utveckla, liksom? Eller, ja, kanske. Jaga plankton och simma runt tar väl sin tid att lära sig. Ja, det kanske det gör om dom har dålig kräm i hjärnan. Eller så är det mycket mer avancerat att leva i vatten än jag tror. Och då kan man ju fundera på om odäggdjuren som blir gamla, typ papegojor och sånt, är dom också trög i starten? Och är bäbis i flera år? Det är dom väl inte? Och vad finns det för grupper av djur; däggdjur, kräldjur..?

Jag undrar om Wikipedia har något att berätta för mig. Wikipedia är för övrigt en bra vän när man har tråkigt/inte kan sova/känner ett tvång att sitta på internet utan egentligt syfte. Bara att klicka på. Tidigare började jag med Almedalsveckan och klickade mig vidare till digerdöden. Som vanligt. Jag hamnar alltid på digerdöden, och jag börjar bli lite intresserad av det där. Böldpest, blodpest, lungpest... Jag undrar om det var smärtsamt att drabbas av digerdöden. Böldpest, for sure (som för övrigt bara hade 80% dödlighet) men lungpest och blodpest? Man dog på typ en dag eller två, men gjorde det ont? Jag måste wikipedia det hela lite närmre. Eller, kanske, till och med bränna av en googling. Living on the edge.

Som en parentes bara.

Inga kommentarer: