söndag 12 februari 2012

Jag har googlat, men får inget vettigt svar...

...på frågan om varför kor har fyra spenar. Jag tycker det verkar mycket, jag. Dom får ju oftast en, max två kalvar. Även hästar får en-två avkommor, och dom har bara två spenar. Katter och hundar har miljontals spenar, men då får dom ju miljontals ungar på en och samma gång. Det känns ju lite som att alla större djur i regel får en unge. Så kan det ju vara bra att ha en spene till övers. Om det blir nåt fel i systemet, därav två spenar. Men fyra? Det borde, enligt nämnda teori, betyda att kor i regel får tvillingar och behöver fyra spenar för att säkerställa överlevnaden. Men så är det ju inte. Eller kanske har det varit så, och människorna har avlat bort den grejjen? Eller har människor avlat fram maffojuver och multispenar för att maximera mjölkproduktionen? Det undrar jag?

Eller är det så enkelt att kossor inte kan räkna? Och failar i evolutionen helt på egen hand?

2 kommentarer:

Frida sa...

Fast kor kan även få trillingar :) i mina föräldrars ladugård har det fötts 3 trillingpar, dock på ca 20 år så vanligt är det kanske inte :P

Evelina sa...

Hmm, kanske det börjar klarna på spenfronten...