söndag 22 maj 2011

Och mitt i skrivandet med Formel 1 i bakgrunden...

... "gå in på vår Facebook-sida och läs om bilar blabla".
Jag blir lite putt över det här med Facebook. Facebook håller på att ta över världen helt. När jag var liten gick man in på någons hemsida och röstade på grejjer eller fördjupade sig om saker. Nu ska man gå in på Facebook och göra det. Och ska man ha kalas eller bjuda upp till evenemang blir man inbjuden via Facebook. Och hur ska man bjuda in de som inte har Facebook? Måste man då skriva en inbjudan, med penna och papper? Och lägga i kuvert, och veochfasa köpa frimärken och masa sig till en gul låda?

Det slog mig igår också, när vi funderade över nuvarande ålder på en i grannskapet. Gamla hederliga födelsedagsboken åkte fram. Där fanns hon inte. Nä, men logga in på Facebook, sök på hennes bror, och du må finna självaste henne. Och hennes mamma och pappa och mormor och morfar och hennes avlidna hund som har egen sida och alla hennes vänner och hennes födelsedag och telefonnummer och allt annan dynga som är helt ovärt att resten av världen ska veta.

Måste allt vara så öppet? Och måste Facebook ta över världen? Varje tv-program, radio-program och alla politiska partier och massa andra viktiga saker har en Facebook-sida. Och det är typ där de förväntar sig att få fram vettiga synpunkter och få höra folkets röst. Och det är bara i Sverige. Någon måste stoppa Facebook. I framtiden kommer man inte fråga "Har du internet på din dator?", man kommer fråga "Har du Facebook på din dator?". Det är det som kommer att räknas, verkar det ju som så med den här framfarten. Jag känner jag blir förbannad.

Jag ska sluta använda dator.

Inga kommentarer: