söndag 22 maj 2011

Det där med att föda barn...

... det är ju tydligen en del pappersarbete det med. Som den där födelseplanen som också ska skrivas. Vad ska man skriva i den? Det enda jag kan svara på egentligen är väl frågan om vilka smärtlindringsmetoder man föredrar. Eller egentligen inte. "Föredrar". Men jag har väl aldrig gjort det förr, hur ska jag veta vad jag föredrar? Hur kan vi stödja samarbetet mellan dig och din partner under förlossningen? Det undrar dom. Men, hjälp oss bara att ta emot ungen och bedöva mig om jag skulle... föredra det. Hade jag fött något tidigare hade jag väl kunnat skriva nåt vettigt, skulle jag tro.

Hur tänker du dig de första dagarna efter du fött? Vad ska jag svara på det? Ska jag kanske få dom att tro att jag ser hoppfullt på dagarna. Jo, jag hade tänkt att amningen skulle komma igång och vi har rutiner på det innan jag ens lämnat BB. Sen tänkte jag mig att ungen ska sova hela nätterna, och allt kommer att vara frid och fröjd hela tiden. Eller ska jag vara ärlig kanske. Ja, alltså min värsta farhåga är ju att jag inte ska älska mitt barn och jag kommer glida in i djupaste förlossningsdepressionen på en gång. Men blir det inte så är jag nöjd om alla i familjen andas och alla har tak över huvudet, allt annat ordnar sig nog med tid och erfarenhet.

Då skulle hon bli arg, min barnmorska.

Inga kommentarer: