torsdag 19 februari 2009

VF

En sak till; läste en insändare av tre Lyckselebrudar i tidningen i dag. Sammanfattning: "Vi vill inte gå till skolan när det är tjugifemminusgrader ute. Det är kallt och man vill ju inte gå omkring i rånarluva. Stäng skolan i stället". I korthet.
Jag blev lite förargad faktiskt. Jag vet inte hur jag ska få fram mina åsikter till dessa sönderblåsta människor. Skulle jag träffa dom skulle jag nog skrika på dem. Skolan består av ett visst antal dagar. Man kan inte stänga hursomhelst. Jo, man kan ha rånarluva på sig. Eller bli kall om näsan. Take your pick. "Men alla har inte rååååd med tjocka vinterkläder". Spara studiebidraget en månad och skaffa det då.
Dessutom handlade det här om gymnasieelever. Om det nu är så himla jobbigt att gå till skolan i töntkläder, så hoppa av då. Det kan ju ordna upp sig i livet ändå. Dock lutar det åt Donken eller Konsum. Och det känns ju väldigt lockande. Right? Sedan när är kylan något som hindrar en från en utbildning? Dagens ungdom förstår inte hur bra de har det. Det gjorde inte jag heller när jag var i den åldern (läs: för fem år sedan). Tänk bara på barnen i afrika som minsann inte får gå i skola hursomhelst, och får nöja sig med att plöja åkern resten av livet. Jag vet att jag överdriver och hårddrar, men så här tänker jag. Men vad vet jag, skolbarnen kanske tycker det är för kallt för att gå till skolan utan raggsockar...

Shit, vilken insikt. Djupt.

Inga kommentarer: